V poslední době se stala celosvětově populární řada článků typu 40 map, které vám vysvětlí svět, nebo Mapy, o kterých jste nikdy netušili, že je potřebujete. A tak si i tady na blogu ukážeme sedm map týkajících se logistiky, které tedy opravdu znát nepotřebujete – ale leccos můžou přiblížit.Mezi nejzajímavější formy toho, jak vizualizovat data pomocí map, jsou takzvané kartogramy, jež zvětšují či zmenšují rozlohu daného státu dle toho, jak je v určité kategorii, kterou zvolíme, významný.
Průkopníkem kartogramů na webu byl akademický projekt Worldmapper.org, kde najdete řady nejrůznějších vizualizací, jejichž potíží je však to, že některé z nich jsou zastaralé (aktuálnější kartogramy pak najdete na stránkách navazujícího projektu Views of the World).
Začneme mapou, která připomíná nedávný článek, který jsme zveřejnili na těchto stránkách o tom, co vše jsou schopni obyvatelé východní Asie přepravit na motorce. Jak je znatelné z níže uvedené mapy, většina motocyklů světa skutečně jezdí po východě Asie. Vypouklá je Čína, Vietnam, Thajsko, tmavě žlutá Malajsie či Indie. Na celém světě jezdí v současné době 200 milionů motocyklů, jen v Indii jich je okolo 40 milionů.
Každý Japonec za rok najede vlakem v průměru skoro 2000 kilometrů, nejvíc na světě. Z této mapy je patrné, kolik pasažérů v které zemi přepraví železnice. Samozřejmě Čína a Indie jsou vypouklé také proto, že tam žije výrazně více lidí než jinde na zeměkouli. Na druhé straně, Indické dráhy jsou největším státním podnikem světa a zastaralá koloniální indická železnice stále přepravuje miliony cestujících. Mimochodem, na mapě je vcelku viditelné i bledě modré Česko (a možná překvapivě také Ukrajina či nad ní tmavě modré Bělorusko).
Obrovská Čína dominuje této mapě objemem naložených kontejnerů se zbožím v přístavech. A nejde jen o mezinárodní přístavy jako Šanghaj nebo Šen-čen. V Číně se totiž velký objem zboží v kontejnerech přepravuje také po tamních řekách. Takové Německo zůstává titěrné, ani Hamburk to nevytrhne.
Výchozí data tohoto kartogramu jsou sice stará přes deset let, ale nic zásadního se od té doby nezměnilo. Opět obří Čína – a nejde o mapu vývozu oděvů, jak by se mohlo zdát. Vizualizace znázorňuje export hraček. Kromě Číny vidíme velkou Itálii, ale i viditelný modrý pás střední Evropy – tedy především Maďarsko, Slovinsko a Česko.
A logicky, toto je „protimapa“, tedy dovoz hraček. Nejvíce se vozí do USA či Velké Británie, ale třeba také do zemí Beneluxu.
Na kartogramech „vývoz automobilů“ je tradičně znatelné poměrně velké Česko, ovšem přikryté ještě mnohem větším Německem. Vlevo dole v Evropě jsou to pak tmavě fialová Francie a světlé Španělsko. V Asii pak jasně vedou trh fialové Japonsko a zelená Jižní Korea.
Přes dvě hodiny stráví každý den průměrný obyvatel Thajska dojížděním do práce, což je nejvíce na světě. Tento údaj ovlivňuje především bláznivá doprava v Bangkoku. Podobný průměrný čas ale stráví na cestách do práce také v dalších východoasijských zemích. Světový průměr je pak 40 minut, v některých městech, jako je brazilské Sao Paulo či filipínská Manila, se však dojíždění rovná šílenství – což je vidět třeba v této nádherné logistické fotoeseji.
Tato mapa tedy znázorňuje počet hodin, které ve světě lidé stráví v dopravních prostředcích při dojíždění.
Po internetu se povaluje spousta map, které jsou zajímavé, někdy i šokující, ovšem jejich problémem je často nízká relevance vstupních dat. Přesto k získání určitého nadhledu někdy stačí. Hezká kolekce je například ZDE, v sekci přívrženců takzvaného mapového porna.
Najdete tu třeba tuto nádhernou mapu železnice Rakouska-Uherska, nebo znázornění, kudy prolétává mezinárodní vesmírná stanice. Čtenář musí brát ony mapy s rezervou, ale přesto – občas je to prostě krása.






