Jednoduše řečeno je tohle základ. A přitom většina firem na tuhle podstatnou dbá jen velmi málo. Řeč je o distribučních strategiích. Ačkoli společnosti z nejrůznějších odvětví detailně lpí na svvých vlastních výrobcích a jsou velmi precizní, nejsou zdaleka tak důslední i na cestě k zákazníkům. „Distribuční strategie jsou u firem často jeden velký chaos,“ říká senior konzultant Logia Matěj Jacina. A právě distribuční strategie byly tématem dubnové snídaně, které v Logiu pravidelně pořádáme pro zájemce o logistiku.Co pod slovy distribuční strategie máme na mysli? V podstatě je to plán, jak dostat výrobek nebo materiál z bodu A co možná nejefektivnější cestou do bodu B. A Matěj ve své prezentaci ukázal, na co při téhle cestě nezapomínat tak, aby byla co nejefektivnější.
Základní poučka je možná na první pohled jasná, většina firem na to ale ve svém byznysu zapomíná. Jde o to, že řízení dodavatelských řetězců se nedá změnit ze dne na den. „Při plánování byznysu je nutné myslet na dlouho dopředu,“ upozorňuje Matěj Jacina. Pro dlouhodobé a efektivní plánování je potřeba mít kvalitní data (pro simulaci budoucího vývoje), lidi, nástroje (tedy software) a podporu majitelů nebo vedení společnosti.
Přitom je potřeba mít stále na paměti, že to co je optimální v distribuční strategii dnes, nemusí být optimální i zítra a pozítří. Mnoho firem na to vůbec nemyslí a po několika letech růstu ustrnou a dostanou se do potíží prostě proto, že nepočítali s takovým růstem a nejsou na něj připravení.
Právě plánování a efektivní řízení zásob je věc, která nás v Logiu velice zajímá. Pracujeme proto na vývoji speciálního programu Planning Wizard, který bude sloužit k plánování distribučních strategií jednolivým zákazníkům na míru. S tímhle programe nejprve dokážeme zjistit, kde by mělo být ideálně distribuční centrum například podle geografických faktorů a infrastruktury. Výsledek pak dáme do kontextu lidského faktoru, tedy dostupné a kvalifikované lidské síly, a nakonec najdeme nejlepší řešení, kde jsou reálné možnosti a kde by nové distribuční centrum mělo stát.
Ptáte se, proč se tím vůbec zabývat? Jednak tak můžete snížit své náklady a zvýšit podíl na trhu (budete blíž u svých zákazníků). Zároveň si správným nastavením distribuční strategie zvýšíte flexibilitu a tím i kvalitu servisu vůči obchodním partnerům i klientům. A to přece stojí za zamyšlení, ne?
Více o distribučních strategiích a o tom, jak v tom umíme pomoci, se dočtete na tomhle místě.
Tady se pak můžete podívat na pár informací o našem softwaru Planning Wizard, kterým pomáháme firmám plánovat budoucnost a jejich zásoby.
Další snídani pro zájemce o logistiku pořádáme zase za měsíc. Informace o jejím dalším tématu najdete opět tady na blogu.
Poznámky z některých minulých Logio snídaní můžete najít tady.




