V dnešní době již není vlastnictví výrobních a podpůrných prostředků nutnou podmínkou k fungování úspěšné firmy. Naopak se ukazuje, že firmy, které se dokáží dělit o své zdroje a prostředky mohou být efektivnější, než ty, které striktně trvají na své nezávislosti.
Tématem sdílení prostředků a zdrojů (tzv. „pooling“) se zabýval výzkum francouzské pobočky organizace ECR (Effecitve customer response), ze kterého jsme pro Vás vybrali několik informací, které jsme doplnili vlastními postřehy.
Výzkumu se zúčastnilo také 9 respondentů z ČR, jejichž odpovědi jsou ve výsledcích zohledněny. Pro podrobnější analýzu vnímání poolingových praktik v ČR nebyl bohužel počet respondentů dostatečně vypovídající.
Z hlediska povědomí o poolingových operacích je situace na západoevropském trhu hodně podobná – zhruba 40% firem pooling již provozuje, nebo se k němu v příštích dvou letech chystá. S výjimkou Belgie a Holandska, kde podíl těchto firem dosahuje skoro 60%.
Co se typu poolingu týče, nejznámější oblasti k jeho provádění jsou nepřekvapivě doprava a skladování. Jenže tento typ operací lze provádět v prakticky v celém supply chainu. Firmy mohou sdílet zdroje a náklady například v oblasti nákupu, zpracování objednávek či v rámci odpadového hospodářství a zpětné logistiky obecně.
Bohužel povědomí o poolingu v těchto oblastech je výrazně nižší než je tomu v případě dopravy a skladování, které zatím zůstávají poolingovým mainstreamem.
Jaké benefity od poolingových operací firmy očekávají? V prvé řadě je to lepší vytížení vozidel. Ruku v ruce s tím jde nižší uhlíková stopa a celkové snížení logistických nákladů. To vychází z poměrně úzkého vnímání segmentu určeného pro poolingové operace, jak bylo uvedeno výše.
Design distribuční strategie je nejdůležitější etapou logistiky, která může ovlivnit až 80% nákladů logistiky. – Lukáš Pavlica, Logio expert
Firmy jsou k poolingovým operacím motivovány vnějšími silami. Jako nejsilnější motivaci firmy uvádí snahu adaptovat se na strategie řetězců a maloobchodu obecně. Klesající marže jsou dalším výrazným motorem pro zavádění poolingu, stejně jako rostoucí cena vsupních nákladů ve formě pohonných hmot.
Respondenti výzkumu uvedli několik reálných benefitů, které jim pooling přinesl:
- Snížení zásob na distribučních centrech o 20- 30%
- Až 2,5 násobně lepší vytížení vozidel
- Snížení transportních nákladů o 10%
- Až o 30% nižší uhlíková stopa
- Pokles počtu vyložených vozidel u odběratele až o 35%
Poolingové operace se tak zdají být jednoduchým řešením ke zvýšení efektivity vlastního supply chainu, proč ho tedy neprovádí všechny firmy? Překvapivě největší bariérou nejsou obavy z investic nebo nedůvěra v jejich návratnost (s výjimkou Irska), ale schopnost najít adekvátního partnera pro tyto operace.
Na myšlence sdílení informací a zdrojů jsme založili naši platformu Supply Chain Love. Podívejte se jak může pomoci i Vám na http://www.supplychainlove.com/.




